Rss Feed

~Jangan Klik Sebelah kanan~

  1. Merokok la sangat

    Tuesday, July 19, 2011

    Nota tambahan : Aku dah berjaya meninggalkan tabiat ini semula. Entri ditulis pada awal tahun ini.

    Aku rasa ada di antara kamu yang tak tahu bahawa aku tak merokok. Iya. Aku dah berhenti merokok sejak setahun lalu.. Atas sebab-sebab kesihatan. Cara aku berhenti memang amat drastik. Tidak perlu amalan petua, tidak perlu nicotine patches, tidak perlu motivasi. Aku bangun pagi pada satu hari itu dan terus tidak merokok. Tidak beli rokok. Tidak minta rokok pada sesiapa.

    Aku agak bangga dengan pencapaian aku itu. Sebab ianya tidak mudah.

    Tapi Jumaat lepas aku tewas. Waktu itu, aku makan malam di Chili's KLCC bersama kawan-kawan aku ; Julie The Boring Banker, Nizz McNugget, dan Adrea Pemilik Lab Coat.

    Selesai makan, Julie The Boring Banker mengeluarkan sebatang rokok Marlboro Lights. Dia nyalakan rokok. Mata aku rakus melihat rokok dia. Aku terus berkata, "Julie The Boring Banker, mintak sebatang rokok please." Dia suakan aku kotak rokok dia. Aku ambil, aku keluarkan sebatang rokok, aku nyalakan, aku mula hisap dan aku jumpa syurga dunia di KLCC.

    Selepas aku berjaya menghisap 5 batang rokok Julie The Boring Banker, dia bertanya "Weh, bukan kamu dah quit hisap rokok ke? Aku baru teringat!" Aku jawab, "Lepas ni aku quit la balik."

    Sangkaan aku meleset.

    Pagi tadi, aku ke 7-Eleven. Beli biskut dan satu tin Coke. Bila di kaunter aku kata pada kakak 7-Eleven itu, "Kak, Marlboro Lights satu." Aku mintak kakak tu rokok dengan penuh perasaan malu dan takut, siap pandang kiri dan kanan. Maklumlah, dah lama tak beli rokok.

    Kekok.

    Sampai di rumah, aku on kan komputer, bersedia untuk buat kerja. Aku makan biskut. Aku togok Coke hingga hampir habis. Aku jeling kotak rokok yang tersergam indah di atas meja tulis. Aku capai. Dan aku mula hisap rokok. Aku rasa best. Abu rokok aku flick ke dalam tin Coke tadi, ashtray hilang.

    Aku masih lagi tekun buat kerja setelah 2 batang rokok kemudian. Kerja. Kerja. Kerja. Kerja.

    Sedang aku asyik buat kerja, aku capai tin Coke tadi dan togok.

    Ya.

    Dengan abu-abu rokok dan 2 putung rokok aku togok sekali. Hak tuih!

    Namun, 8 kali hak tuih pun tidak dapat menghilangkan rasa kelat di lidah aku ni.

    Apakah ini satu petanda?


  2. 0 comments:

    Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...